Ændrede rejsevejledning til muslimske lande...

Sejltur til Norge…

Norge har egentlig aldrig været en destination i min rejseplanlægning. Jeg ved da godt, at Norge er kendt for deres fantastiske natur, der hvert år tiltrækker rejsende fra hele verden, men det har aldrig haft min interesse. I sommer blev jeg dog alligevel tiltrukket af de norske fjorde. Jeg har længe gerne ville prøve et krydstogt på en af de store flydende byer, så da jeg faldt over en tur fra København og op af den norske kyst, besluttede jeg mig for at slå til. Rederiet var det italienske MSC, hvilket jeg ikke havde hørt alt for godt om, men prisen var god og hvor galt kunne det gå. Jeg blev dog meget positivt overrasket over både skib, rejseform og Norge.

Jeg vil ikke uddybe turen i detaljer, men blot fremhæve nogle af højdepunkterne. Vil man læse mere om skibet og dagsprogrammerne i de forskellige havne, så har jeg lavet en udførlig beskrivelse på Cruise Critic, som kan findes her.

Flåm ligger i Flåmdalen for enden af Sognefjord. Området er især kendt for deres jernbanestrækning, der meget ubeskedent kaldes for Europas smukkeste togtur og det er ikke uden grund. Det tager en times tid at komme fra Flåm til Myrdal, der er endestationen. Undervejs stopper toget ved Kjosfossen, som er et 225 meter højt vandfald. I sommerperioden kan man møde savnfiguren Huldra, der i skikkelse af en smuk kvinde, lokker de unge mænd ind i skoven.
En lille video af Huldra kan ses her.

Længere nordpå ligger Geiranger for enden af Geirangerfjorden. Byen har kun ca. 250 indbyggere, men om sommeren kommer over 700.000 besøgende til Geiranger for at opleve den enestående natur.

En af de store seværdigheder i Geiranger er fjeldet Dalsnibba. Den dag, vi kørte derop, var det overskyet hvilket indhyldede området i en eventyrlig tåge. Det var meget smukt, men også meget koldt. Vores guide fortalte da også, at området er lukket meget af året pga. sne.

På vej ud af Geirangerfjorden kom vi forbi de Syv Søstre, som er et syvgrenet vandfald. Geirangerfjorden kom i 2005 på UNESCOs verdensarvsliste, hvilket er forståeligt. Jeg har aldrig oplevet natur, der gjorde så stort et indtryk på mig.

Hele turen gjorde faktisk et stort indtryk på mig. Norge har virkelig en fantastisk natur, som bare skal opleves. Billederne lever på ingen måde op til virkeligheden. At rejse med et krydstogtskib faldt også i min smag. Det, at ens hotel flytter med rundt, er både praktisk og hyggeligt. Der er dog noget overfladisk snobberi i at ankomme om morgenen med et kæmpe skib, der fylder i landskabet, for så om eftermiddagen at forlade stedet igen. De norske fjorde fortjener mere fordybelse end blot få timers ophold, men der er jo intet, der forhindrer mig i at tage tilbage på egen hånd.